Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Raadsvoorstel Programmaplan Wervengebied

zondag 2 mei 2021

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Werkzaamheden begonnen om walmuur Oudegracht tijdelijk te stabiliseren

Een aannemer is begonnen met het plaatsen van damwanden om de walmuur tussen de Stadhuisbrug en Bezembrug in Utrecht te stabiliseren. Bij een eerdere inspectie bleek dat de walmuur in slechte staat is en dat er daarom noodmaatregelen nodig zijn.

De walmuur wordt gestabiliseerd door het plaatsen van een damwand. Tussen de damwand en de oude walmuur wordt de ruimte opgevuld met zand. Hier bovenop wordt tijdelijk bestrating aangebracht. Zo wordt de werf tijdelijk ongeveer 1 meter breder. De werf krijg na de definitieve herstelwerkzaamheden zijn oorspronkelijke vorm terug.

Het plaatsen van de damwand is naar verwachting begin mei klaar. Daarna vinden nog werkzaamheden op de werf plaats om de tijdelijke bestrating erin te leggen.

De waterfietsen die normaal verhuurd worden vanaf deze locatie verplaatsen tijdelijk naar andere stukken kades. Vrijdagmiddag werden de waterfietsen overigens vooral gebruikt om een broodje te eten in de zon als tijdelijk terras.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Commissie Van Wijzen Wervengebied

Eindadvies Commissie van Wijzen Wervengebied



Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: Boze bewoners Kromme Nieuwegracht zijn gemeente Utrecht even zat

Bewoners van de Kromme Nieuwegracht in Utrecht hebben voorlopig geen zin meer in overleg met de gemeente. Ze voelen zich geschoffeerd door ambtenaren en wethouder Kees Diepeveen, die volgens hen hun adviezen volstrekt negeren.

De binnenstadbewoners maken zich al jaren zorgen over de verkeersveiligheid en hun kwetsbare werfkelders. Ze zeggen dat de drukte op straat schade aan de eeuwenoude gewelven eronder veroorzaakt. Op uitnodiging van de gemeente Utrecht kwamen ze begin dit jaar met een voorstel om de situatie op de Kromme Nieuwegracht te verbeteren.

Woede
Het antwoord dat de gemeente in maart stuurde heeft de woede van de bewoners gewekt. “Ons wordt te verstaan gegeven dat Utrecht de laatste jaren nu eenmaal flink is gegroeid en het verkeersaanbod nu eenmaal is veranderd, waardoor de druk op de binnenstad is vergroot en het verkeersaanbod is toegenomen”, schrijven zes van hen in een boze brief aan het college. De brief is ook aan de gemeenteraad en andere buurtcomités in de binnenstad gestuurd.

Maar volgens de briefschrijvers heeft de gemeente Utrecht intussen nog niets met hun suggesties gedaan. Ook wil de gemeente niet toegeven dat de scheuren in hun werfkelders worden veroorzaakt door het verkeer op de gracht, zoals zij stellen. Zonder op de zorgen van de bewoners in te gaan zou de gemeente vooral hebben verklaard dat het lastig is om foutparkeren en problemen bij het laden en lossen aan te pakken. Handhaven van eenrichtingsverkeer en tegengaan van te zwaar verkeer over de gracht zou al helemaal geen prioriteit hebben.

Drukker op Kromme Nieuwegracht
Bovendien maken de bewoners uit het antwoord van de ambtenaren op dat het juist weleens drukker kan worden op de Kromme Nieuwegracht door andere plannen van de gemeente. “Onze grote vrees dat het parkeervrij en autovrij maken van delen van de binnenstad, bijvoorbeeld het Janskerkhof, tot meer verkeersbewegingen over onze kwetsbare gracht gaat leiden, kan dus zomaar bewaarheid worden.”

De zes bewoners leggen in de brief ook uit waarom ze een maandelijkse bijeenkomst met ambtenaren hebben afgezegd. “Wij zien de zin van verder praten en overleggen eerlijk gezegd niet meer in. Iedere keer dat we denken dat we stappen vooruit kunnen zetten, blijkt het tegenovergestelde.”

Afgeserveerd en geschoffeerd
De grachtbewoners voelen zich niet serieus genomen en zijn beledigd. “Wij worden enerzijds als bewoners uitgedaagd en gestimuleerd om mee te denken met oplossingen en alternatieven voor onze kwetsbare gracht en kelders, maar worden keer op keer afgeserveerd en geschoffeerd. Dit past in een beeld en een bestuurscultuur van een overheid die er niet is voor haar burgers, maar die burgers wantrouwt en niet wil betrekken.”

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht laat in een reactie aan RTV Utrecht weten: “We vinden het jammer dat bewoners het zo ervaren. Wij hebben al langer intensief contact met bewoners over verschillende onderwerpen en blijven ook in de toekomst graag met elkaar in gesprek.”

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Reactie van de gemeente op het conceptadvies van de CvWW

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Raadsbrief Reactie conceptadvies commissie van wijzen wervengebied

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Gemeente Utrecht diep door het stof om werfkelder-affaire

De gemeente Utrecht erkent dat de aanpak om de werfkelders in de binnenstad te herstellen is onderschat. Tegelijkertijd zijn er inmiddels maatregelen genomen om nieuwe verzakkingen en scheurvormingen te voorkomen.

Sinds 1 maart is er extra handhaving. Ook is er een vrachtwagenverbod ingesteld en gelden er breedtebeperkingen. Daarnaast is er een interventieteam ingesteld dat ingrijpt als er onveilige situaties ontstaan, bijvoorbeeld als er tijdens de lopende onderzoeken een onstabiele kelder wordt aangetroffen.

Laksheid

Dat zegt verantwoordelijk wethouder Kees Diepeveen in een reactie op de keiharde conclusies van een onafhankelijke Commissie van Wijzen (CvW) die stelt dat laksheid vanuit de gemeente er debet aan is dat er op verschillende plekken gevaarlijke situaties zijn ontstaan. Mede veroorzaakt door te zwaar vrachtverkeer dat over de grachten reed zonder dat er afdoende gehandhaafd werd. 

Diepeveen zegt dat de gemeente ‘de bescherming van het erfgoed van onze binnenstad, onze werven en kelders zeer serieus neemt’. ,,Daarom hebben wij medio 2019 stevig ingegrepen door de lopende herstelwerkzaamheden stop te zetten en een onderzoek te starten. Daaruit bleek dat het project stelselmatig is onderschat en dat er beter samengewerkt moest worden tussen eigenaren en de gemeente Utrecht. Ik ben blij dat dit belangwekkende advies (van de Commissie van Wijzen, red.) er nu ligt. We gaan er binnenkort over in gesprek, allereerst met de commissie en vervolgens met bewoners.’’

Lange adem

Hij wil er alles aan doen om het vertrouwen van de eigenaren van werfkelders terug te winnen. ,,We zien heel betrokken bewoners. Dat we blijven samenwerken met elkaar is heel belangrijk. Het is een complex project en er is dan ook een lange adem voor nodig om met elkaar tot goede en blijvende oplossingen te komen.’’

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Commissie trekt pittige conclusie in rapport over wervengebied: Opstelling van gemeente zorgt voor gebrek aan vertrouwen

De Commissie van Wijzen, die de gemeente en keldereigenaren adviseert over de aanpak van het wervengebied, trekt in het rapport met de naam De Vergeten Burenplicht harde conclusies over de manier waarop de gemeente Utrecht zich binnen het project opstelt. De commissie ziet een groot gebrek aan vertrouwen van de werfkeldereigenaren in de gemeente.

Het Utrechtse wervengebied, en dan vooral het behoud en onderhoud ervan, zorgt al jaren voor talrijke problemen. De gemeente wil het wervengebied goed beschermen en daarvoor moet het compleet worden aangepakt, samen met alle eigenaren en beheerders.

De Commissie van Wijzen heeft de opdracht gekregen om de keldereigenaren en de gemeente te adviseren over de aanpak. Het advies gaat over de rechten en plichten van eigenaren en de gemeente, over de eigendomsverhoudingen en over de samenwerkingsvorm van eigenaren en de gemeente in het herstel, beheer en behoud van het wervengebied.

Eigenaren en de gemeente kunnen hun vragen, praktijkvoorbeelden, belangen en zorgen met de commissie delen, zodat de commissie in algemene zin kan adviseren. Over individuele gevallen wordt niet geadviseerd. De commissie is gevraagd het advies komend voorjaar uit te brengen. De uitkomsten worden gebruikt voor het nieuwe plan voor het herstel, beheer en behoud van het wervengebied.

Gebrek aan vertrouwen

De conclusies die de commissie in haar rapport trekt, zijn niet mals. Volgens de commissie is er een gebrek aan vertrouwen van de eigenaren in de gemeente. Dat gebrek heeft verschillende oorzaken.

“De handhaving op de aslastbeperking schiet tekort, ondanks soms dagelijkse meldingen van bijvoorbeeld te zwaar verkeer”, schrijft de commissie in het rapport. Dat kan volgens de commissie leiden tot onveilige situaties. De commissie zegt ook signalen te hebben gekregen dat de gemeente “in haar contacten over de afgelopen jaren een oorzakelijk verband tussen overtredingen van de aslastbeperking en schade aan de werfkelders bewust buiten beeld heeft gehouden”.

De gemeente zou zich daarnaast afhoudend opstellen bij bijvoorbeeld lekkages. Volgens de commissie geeft de gemeente aan dat eigenaren zelf verantwoordelijk zijn voor de waterdichtheid van de werfkelder en dat de gemeente daar geen belang bij heeft. “In wezen zijn er echter geen inhoudelijke belangentegenstellingen”, schrijft de commissie. “Het behoud van het erfgoed en de zorg voor veiligheid en waterdichte kelders staan bij iedereen voorop. Het echte probleem is dat men deze parallelle belangen niet steeds als een gezamenlijk belang ziet.”

Burenplicht

De commissie spreekt van een ‘vergeten burenplicht’. De gemeente is in het wervengebied namelijk op die manieren ‘de buur’ van de werfkeldereigenaren; door de wegen, de werfmuren en de fundering. Schade aan de werfkelders tast ook het erfgoed aan en is daardoor volgens de commissie ook een zorg voor de gemeente.

De gemeente is de eigenaar en beheerder van bijvoorbeeld wegen, werven, wal- en kluismuren en bruggen. De werfkelders zijn het eigendom van de eigenaar van het bijbehorende grachtenpand, maar zogenoemde wees- en spookkelders zijn dan weer eigendom van de gemeente.

Die situatie leidt tot rechten en plichten. De gemeente moet te zwaar verkeer weren en zorgen voor een goede afvoer van regenwater, maar ook haar eigendommen goed beheren en onderhouden.

Verantwoordelijkheid

Daar komt de burenplicht om de hoek kijken. De gemeente heeft die plicht namelijk tegenover de eigenaren van de werfkelders. Eigenaren zijn verantwoordelijk voor goed onderhoud van hun werfkelders, maar schade die ontstaan is doordat de gemeente tekortschiet in haar taken, komt voor rekening van de gemeente.

Die verantwoordelijkheden van de gemeente monden volgens de commissie uit in ‘bewijsvermoedens’. Van bepaalde schades aan werfkelders, zoals scheuren, lekkages van bovenaf en schade die is ontstaan na aanleg of herstel van leidingen, wordt vermoed dat ze zijn veroorzaakt door de gemeente. Die mag bewijzen dat het in concrete gevallen anders ligt.

Werf- of keldermeester

Volgens de commissie kan veel schade worden voorkomen als de gemeente haar zorgplicht nakomt. Eigenaren zouden dan ook goed en op tijd geïnformeerd en betrokken worden en tijdig meldingen aan de gemeente kunnen doen.

De registratie van de kelders moet daarvoor wel op orde zijn. Zo is vaak de kadastrale registratie van panden met een werfkelder incompleet, net als overdrachtsakten. Verder moet er volgens de commissie een manier komen om snel actie te kunnen ondernemen. De commissie adviseert de gemeente om een werfmeester of keldermeester aan te stellen, die het gebied en de mensen kent.

De commissie denkt dat het herstel van de werfkelders het best kan gebeuren vanuit een stichting waarin de gemeente en de werfkeldereigenaren samenwerken. Die stichting zou met eigenaren overeenkomsten kunnen sluiten, maar de eigenaren mogen zelf beslissen of ze daaraan meewerken. Hier komen ook de ‘bewijsvermoedens’ weer terug; die zouden onderdeel kunnen zijn van zo’n overeenkomst. De stichting kan ondersteund worden door een overlegorgaan, waar de gemeente en de eigenaren mee kunnen overleggen over problemen en oplossingen.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Hard rapport over verzakkingen historische werfkelders Utrecht: ‘Laksheid gemeente zorgde voor onveilige situaties’

Laksheid van de gemeente Utrecht is er debet aan dat veel werfkelders in hartje Utrecht zijn verzakt, en er lekkages en scheurvormingen zijn ontstaan. Dat concludeert de onafhankelijke Commissie van Wijzen (CvWW) in een conceptadvies. Omdat de handhaving te wensen overliet, kon te zwaar vrachtverkeer jarenlang ongestoord door straten rijden die daar niet op berekend zijn. Dat heeft op meerdere plekken tot instabiliteit en dus onveilige situaties gezorgd.   

Als de gemeente minder terughoudend had gereageerd op meldingen over scheurvorming en wateroverlast was een hoop ellende bespaard gebleven, zegt de onafhankelijke Commissie van Wijzen, die in het leven is geroepen om te kijken hoe de schade aan de werfkelders kon ontstaan en wiens verantwoordelijk dat is. 

In de concept-rapportage ‘Vergeten burenplicht’ wijzen de onafhankelijke deskundigen de gemeente aan als zondebok die niet thuis heeft gegeven op momenten dat particuliere eigenaren van werfkelders aan de bel trokken. „Het is immers bekend dat een te hoge aslast risico’s geeft voor de stabiliteit van de werfkelders en kans op schade geeft.’’

Bevoorrading

Er geldt op de grachten een zogenoemde aslastbeperking tot twee ton, maar vrachtverkeer dat zich een weg baant door hartje Utrecht om horecagelegenheden en bedrijven te bevoorraden, wordt onvoldoende gecontroleerd. 

De gemeente Utrecht werkt al jaren aan restauratie van kademuren, werfkelders en kluismuren rond de grachten, en hoopt dat het grachtengebied in aanmerking komt voor de wereld Unesco-lijst. Maar het project kampt met veel problemen en vertragingen. Om een uitweg uit de problemen te zoeken, is vorig najaar een commissie van wijzen aangesteld om te adviseren over de aanpak van de werven in de toekomst. 

Deze onafhankelijke commissie – bestaand uit een oud-rechter, een hoogleraar constructiemechanica aan de TU Delft en een programmamanager bij de gemeente Enschede –  is allerminst mals voor de gemeente Utrecht. 

Wantrouwen jegens gemeente

Een van de eerste bevindingen die in het overgrote deel van de gesprekken met eigenaren van werfkelders naar voren kwam, is een gebrek aan vertrouwen in de gemeente. ‘Dit speelt in veel opzichten, maar het zware verkeer over de grachten, het gebrek aan strikte handhaving daarvan en de afhoudende opstelling van de gemeente na meldingen over scheurvorming en lekkages in de werfkelders vormen hierbij de boventoon’, staat er in het advies. 

Volgens het advies moet de gemeente haar rol serieuzer nemen en niet enkel reageren op incidenten, maar nadrukkelijker kijken naar oorzaken van ontstane gebreken en het voorkomen daarvan. Ook dient de gemeente over de brug te komen als schade ontstaat die hen aan te rekenen valt. 

Fundering

‘Normaal gesproken kunnen eigenaren van een gewoon woonhuis ook niet bij de gemeente aankloppen bij scheurvorming of lekkage, hoewel het ook een gemeentelijk belang is dat huizen veilig zijn en gezond om in te wonen. In het wervengebied is dat anders: de gemeente en de eigenaren van de werfkelders zijn door de jaren heen ‘buren’ geworden die veel met elkaar te maken hebben; door de weg is de gemeente de bovenbuur, door de werfmuur de voorbuur en door de fundering de onderbuur. Dit leidt ertoe dat de gemeente hier een burenplicht heeft.’

‘Je zal maar een buur hebben die bij gevolgen als deze niet altijd thuis geeft, en in algemene zin afhoudend is. En dan laat weten dat lekkages je eigen probleem zijn en dat je maar moet aantonen dat de scheuren een gevolg zijn van overtredingen van de aslast’.

Werfmeester

Geadviseerd wordt om een zogenoemde ‘werfmeester’ aan te stellen die pro-actief met de eigenaren van werfkelders in gesprek gaat. Diens belangrijke taak? Overzicht krijgen over alle gebreken aan de werfkelders en in kaart brengen hoe de problemen opgelost dienen te worden. Daarnaast wordt geadviseerd een stichting op te richten waarin vertegenwoordigers van eigenaren en gemeente samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het herstel.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

Binnenstadskrant: ‘Gemeente moet goede buur werfkelders worden’

De eigenaar van een kelder in het wervengebied heeft aan drie kanten de gemeente als buur: door de weg, de werfmuren en de fundering. De gemeente moet zich (dus) als een goede buur opstellen. Dat houdt in: te zwaar verkeer weren en zorgen voor een goede afvoer van regenwater. Daarnaast moet zij haar eigendommen goed beheren en onderhouden. Deze ‘zorgplicht’ is wat ze als overheid moet doen – haar publiekrechtelijke taak. Maar hoort ook bij fatsoenlijk nabuurschap. Bovendien: schade aan een kelder tast het gemeentelijk erfgoed aan. Dat zou Utrecht niet moeten willen.


Dat schrijft de Commissie van Wijzen Werfgebied in het conceptadvies De vergeten burenplicht dat 1 maart is uitgebracht. De club brengt de rechten en plichten van keldereigenaren en gemeente in kaart en adviseert over mogelijke samenwerking. Als de gemeente zich als een goede buur zou gedragen, voorkomt dat schade. Ook worden de eigenaren dan als vanzelf goed en tijdig geïnformeerd en zo mogelijk betrokken. De commissie raadt aan een werfmeester of keldermeester aan te stellen: iemand die het wervengebied en de bewoners ervan kent en snel kan handelen.


‘Geen juridisch gevecht’
De gemeente heeft herstel van de werfkelders eerder stopgezet omdat de kosten te hoog waren en het probleem ingewikkelder bleek dan gedacht. Richt een stichting op met een onafhankelijke voorzitter – zo luidt het advies van de commissie – waarin eigenaren en gemeente samenwerken. De stichting kan met eigenaren overeenkomsten sluiten die mikken op herstel. De eigenaren zijn vrij om mee te werken. Een ander permanent overlegorgaan van eigenaren en gemeente, dat geen eigen bevoegdheden heeft, maar tijdig kan overleggen over problemen en oplossingen, ondersteunt de stichting. Voorkom een juridisch gevecht, is de wijze raad. Bij ruzie of dreigende geschillen passen mediation en een laagdrempelige oplossing.

De commissie constateert dat keldereigenaren weinig vertrouwen hebben in de gemeente. Dat komt doordat de gemeente volgens hen te weinig doet tegen het te zware verkeer over de grachten. Maar ook doordat de gemeente niet thuis geeft bij scheuren en lekkages. Maar deep down hebben beide partijen dezelfde belangen: ze willen beiden erfgoed behouden en streven naar een veilige situatie en waterdichte kelders. Er is sprake van ‘parallelle belangen’, alleen onderkent de gemeente dat niet.
De Commissie van Wijzen Werfgebied verheldert de eigendomsverhoudingen: de gemeente is de eigenaar en beheerder van wegen, werven, werfmuren, kade-, wal- en kluismuren (met de fundamenten daarvan), bruggen en bomen. De werfkelders behoren toe aan de eigenaren van de daarmee verbonden grachtenpanden. ‘Losse’ kelders (wees- en spookkelders) zijn eigendom van de gemeente.

De eigenaren zijn verantwoordelijk voor goed onderhoud van hun werfkelders. Maar schade door tekortschieten van de gemeente in háár taak komt echt voor rekening van de gemeente. Als bij bepaalde schades het vermoeden is dat deze is veroorzaakt door (nalatigheid van) de gemeente, dan mag die bewijzen dat het in een concreet geval anders ligt. Zo’n ‘bewijsvermoeden’ is op zijn plaats bij scheurschade in werfkelders, bij lekkages van bovenaf en bij schade ontstaan na aanleg of herstel van leidingen.
Op dit conceptrapport De vergeten burenplicht kan drie weken gereageerd worden. Daarna komt er een definitieve versie.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door: