Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Raadsvergadering, Commissie Stad en Ruimte

De raadsvergadering is online terug te kijken.

Geagendeerd door: S. Schilderman (D66), T. Homan (S&S), J. Wijmenga (CU), C. Bos (SBU), de fractie van de PVV, T. Schipper (SP), E. Virginia (GroenLinks), A. Sasbrink (PvdD), G. te Hoonte (VVD), B. Işik (PvdA) en S. van Waveren (CDA) De fracties willen de implicaties van hetgeen genoemd is de raadsbrief en de rapportage over het onderzoek naar de Wal- en Kluismuren bespreken in de commissie. De fracties willen kunnen reflecteren en terugkijken op de rol van gemeente, college en raad in het proces. Ook willen de fracties de (budgettaire) conclusie en de gevolgen van het inzetten van een nieuwe onderzoeksfase met elkaar bespreken. De fracties willen zaken meegeven voor de nieuwe aanpak op het gebied van fasering en planning, veiligheid, de financiën en het na te streven kwaliteitsniveau. Specifiek is de commissiebehandeling van belang om invloed te hebben op het plan van aanpak dat opgesteld wordt voor het programma.

Eindrapportage Onderzoek Wal- en Kluismuren van Antea Group.pdf

Raadsbrief Rapportage onderzoek wal- en kluismuren.pdf

Raadsbrief Brondocumenten Onderzoek Antea Group Wal en Kluismuren.pdf

Raadsbrief Wal- en kluismuren_ beantwoording vragen RIB.pdf

Beantwoording SV 2020 nr 006 over Nog meer problemen bij de wal- en kluismuren.pdf

Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: Utrechtse raad eist grotere rol voor bewoners bij opknappen grachten

De Utrechtse raad wil dat bewoners van de historische grachten meer betrokken worden bij de restauratie van de wal- en kluismuren. Dat bleek donderdagavond tijdens een commissievergadering. Het project met de grachten gaat niet goed, het kost veel meer dan begroot, duurt veel langer dan gepland en het wordt bij voortduring geconfronteerd met tegenvallers. Wethouder Kees Diepeveen (GroenLinks) belooft beterschap.

Het project rond de historische wal- en kluismuren startte in 2008. Destijds was er ruim 35 miljoen euro begroot, inmiddels is de rekening opgelopen naar ruim 62 miljoen. Eerder verscheen er een zeer kritisch rapport over het project. Volgens een onderzoeksbureau heeft de gemeente het project niet goed aangepakt en is het stelselmatig onderschat. Zo was er geen strategie voor het gehele project en zag de gemeente te laat in dat er onvoldoende geld beschikbaar was. 

JANBOEL
SP-fractievoorzitter Tim Schipper vatte de afgelopen twaalf jaar samen: “Het was organisatorisch een janboel, het was financieel een janboel en het was qua kennis en kunde een janboel.” Maar een zwartepiet uitdelen is lastig, stelt de raad vast. Want er zijn meerdere wethouders bij betrokken geweest, van zowel coalitiepartij GroenLinks, als de VVD. Die laatste partij is nu de grootste oppositiepartij, maar leverde eerder twee wethouders aan het project. 

UITHOFTRAM
Veel partijen legde een verband met andere grote projecten met vergelijkbare problemen, bijvoorbeeld de aanleg van de Uithoftram. Eva Oosters (Student & Starter): “Hoe heeft dit kunnen gebeuren, want dit is niet het eerste project dat niet goed loopt.” Susanne Schilderman (D66): “Ik ben best geschrokken, dit project is systematisch onderschat. Het verdient in de toekomst veel meer aandacht.”

De raad vergaderde vooral over hoe het verder moet en daarbij kwamen veel wensen aan de orde. Veel partijen vinden dat de eigenaren van de kelders aan de grachten meer en beter bij het project betrokken moeten worden. Gertjan te Hoonte (VVD) stelt dat de bewoners zich niet gehoord voelen. Ook andere partijen vinden dat de communicatie met de bewoners verbeterd moet worden. De VVD pleit voor een soort van stichting of vereniging waarin gemeente en bewoners samenwerken in het project. Daar zou dan eventueel een onafhankelijke derde partij bij betrokken kunnen worden. 

ALLE KELDERS
Bert Kos van het CDA wil het project vergroten. Volgens hem zijn er ook grote problemen bij kelders aan de Choorstraat. Hij wil dat de wethouder bij zijn verkenning naar oplossingen voor het project ook dit soort kelders betrekt. Die kelders zitten nu nog niet in het herstelproject. En dus pleitten meerdere partijen voor een integrale aanpak van alle kelders in de binnenstad. Inmiddels is de wethouder bezig met een plan van aanpak, dat in april klaar moet zijn. Hij gaf aan dat hij bij dat plan ook andere kelders, zoals aan de Choorstraat, gaat betrekken. 

Een grote meerderheid van de raad dat vrachtwagens nu echt weg moeten blijven van de grachten. Die zijn verboden, maar regelmatig rijden er nog zware vrachtwagens door de oude binnenstad. Gertjan te Hoonte (VVD): “De vrachtwagens die nu nog over de gracht rijden moeten echt een hele vette boete krijgen.” D66-raadslid Susanne Schilderman gaat een stap verder, zij wil de hele binnenstad vrij van vrachtverkeer maken. Distributiecentra aan de rand van de stad zouden vrachtwagens moeten afvangen. Goederen zouden dan verder vervoerd moeten worden met kleine elektrische karretjes of fietsen. Wethouder Diepeveen zegt dat die route al is ingezet. 

Er werd verder veel werd er gepraat over de financiën. Duidelijk is dat er extra geld nodig is. Bülent Isik van de PvdA was het meest pessimistisch: “32 miljoen wordt 50 miljoen, wordt 60 miljoen.” Andere partijen gingen daar niet in mee. Maar zij wilden wel dat de pijn zo snel mogelijk wordt genomen. 

FUIFJE
Tim Schipper (SP): “We gaan nu niet nog even fuiven van de centen en schuiven de problemen door naar de volgende begroting die vlak voor de verkiezingen zit.” Hij doelt daarmee op het feit dat de problemen dan op het bordje komen van een volgende coalitie, na de verkiezingen. Die beginnen dan hun periode met een grote tegenvaller. Wethouder Diepeveen (GroenLinks) laat zich echter niet opjagen: “We moeten echt ruim de tijd nemen voor een goede herstart van het project.” 

De wethouder wil eerst weten wat hem nog te wachten staat. Hij denkt minstens een jaar nodig te hebben voor hij het project kan herstarten. 

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Dit wordt hét nieuwe hoofdpijndossier in Utrecht: herstel kademuren nog duurder dan de Domtoren

Het herstel van de wal- en kluismuren in de Utrechtse binnenstad is duurder dan de restauratie van de Domtoren en ingewikkelder dan de aanleg van de tramlijn naar de Uithof. Het hoofdpijndossier staat donderdag op de agenda van de gemeenteraad. Vijf vragen over het miljoenen verslindende project.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Eigenaren van Utrechtse werfkelders vol scheuren eisen inspectie, voordat het te laat is

De gemeente Utrecht moet voor 1 juni tientallen kelders aan de Kromme Nieuwegracht laten inspecteren. Dat eisen bewoners van de straat in de binnenstad. Ze maken zich grote zorgen over hun kelders, die onder de weg doorlopen en eindigen bij de kademuur van de gracht.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

Binnenstadskrant: Grachtensmart [2]

Dat 18 november een gat in de bestrating bij Nieuwegracht 137 en de onderliggende kelders viel, verbaast de bewoners van de gracht niets. Het vrachtverkeer is volgens hen de oorzaak. Op 19 november reageerde de gemeente met: ‘Hoewel er op dit moment geen concrete aanwijzingen zijn, kunnen we niet uitsluiten dat vrachtverkeer een rol speelt bij het gat.’

8 December verstuurden de bewoners een noodkreet aan B&W en de gemeenteraad. Zij scheven dat de middeleeuwse basisbouw niet is bestand tegen grote trillingen en kapotgereden plaveisels boven hun werfkelders. ‘Scheurvorming in gevels en binnenmuren was al niet meer ongewoon. Maar inmiddels is er steeds meer scheurvorming waarbij muren en fundamenten dreigen in te storten of gevaar opleveren van omvallen.’ Het plaveisel, hardsteen stoepranden, palen, worden regelmatig kapotgereden. Op de smalle stukken rijden vrachtwagens zich vast en beschadigen geparkeerde auto’s.

Te laat
Bewoner Peter Hustinx, woordvoerder namens de Nieuwegrachters: ‘Als we een zware vrachtwagen zien, kunnen we rechtstreeks bellen met een 06-nummer van handhaving. Die zijn er doorgaans in tien minuten. Wanneer de chauffeurs langdurig aan het laden en lossen zijn, kunnen ze worden betrapt.

Maar vaak is de vogel allang gevlogen.’ De briefschrijvers willen een 30-kilometerzone. Ook moeten de verbodsborden voor zwaar verkeer beter in het zicht komen. Het steekt de bewoners (twee derde van hen staat achter de brief) dat bijna altijd de eigenaar verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade, terwijl de gemeente haar zorgplicht niet nakomt en een visie op veilig onderhoud en gebruik van de grachten ontbreekt.
 

Voorlopig afgesloten
Voorlopig blijft de Nieuwegracht tussen de ABC-straat en de Groenestraat afgesloten. De weg kan pas weer open voor (vracht)auto’s als de twee kelders die onder het gat zitten, zijn verstevigd. De inzakking van straat en kelder is voor het college aanleiding voor een grondige inspectie van kelders die niet vaak gebruikt worden. Bij onderzoek van het gat in de bestrating bij Nieuwegracht 137 – het witte oude gebouw van het WKZ – bleek dat ook de onderliggende werfkelder een gat vertoont en een andere in slechte staat is. Vermoedelijk is er lange tijd niemand in deze kelders geweest.

Hoe aanpakken?
Er is nu besloten alle werfkelders en kelders onder wegen die niet uitkomen op een werf (wegkelders) te inspecteren als het vermoeden bestaat dat daar al lang geen mens meer was. Waarschijnlijk zijn er meer dan honderd ‘spookkelders’. Ook komt er inspectie van kelders waarover bewoners melding hebben gedaan. In april wordt de planning bekend. De gemeente overlegt met de eigenaren hoe het herstel aan te pakken. Gaat Utrecht dat betalen of moeten de woningbezitters aan de bak? Doorgaans geldt: eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor schadeherstel aan hun pand.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

Binnenstadskrant: Grachtensmart [1]

Het leed is nog niet geleden op de Kromme Nieuwegracht. Pas over ongeveer een jaar is de bestrating tussen Jeruzalemstraat en Hieronymusplantsoen weer op orde. Eind november is begonnen met de laatste fase van de restauratie van de wal- en kluismuren, na eindeloos gesteggel over de verdeling van de kosten. De werven zijn eigendom van de gemeente en de kelders van particulieren. Al die tijd ligt het autoverkeer op dit deel van Kromme Nieuwegracht reeds stil. Een deel van de woningen was twee jaar lang zeer moeilijk bereikbaar.

Nu wordt de laatste kelder bij huisnummer 68 aangepakt. De verzakte kelder en de gescheurde kluismuur worden grotendeels afgebroken en opnieuw opgebouwd. De naastgelegen kelder – bij voormalig huisnummer 70, maar behorend bij nummer 68 – vormt één constructief geheel met de andere kelder en is nu ook ontgraven. Deze kelder is nog goed, maar moet tijdens de restauratie van de andere kelder wel worden beschermd en gestut.

Dertig miljoen meer
Al bij al heeft het herstel van de wal- en kluismuren de gemeente ongeveer dertig miljoen euro meer gekost dan was ingeschat en het project duurt ook veel langer. Het is al vier jaar uitgelopen op de oorspronkelijke planning.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Meerdere problemen fundering Kromme Nieuwegracht ontdekt

Op drie plekken aan de Kromme Nieuwegracht zijn problemen met de fundering van de wal- en kluismuren ontdekt. De gemeente Utrecht heeft daarom besloten om een deel van de straat af te sluiten voor autoverkeer.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Utrecht controleert stabiliteit van zeker 100 werfkelders

De gemeente Utrecht gaat volgend jaar de stabiliteit van zeker honderd werfkelders langs de Utrechtse grachten controleren. Het gaat daarbij om kelders waarvan het vermoeden bestaat dat er al geruime tijd niemand meer is geweest.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

Duic: Slechte constructie werfkelder oorzaak gat Nieuwegracht: 100 kelders worden geïnspecteerd

De Nieuwegracht blijft voorlopig gedeeltelijk afgesloten voor autoverkeer. De constructie onder het gat in het wegdek en de werfkelder is in slechte staat. In 2000 zijn er bij de bouw van een appartement en de werfkelder volgens de gemeente ook fouten gemaakt. De gemeente gaat daarnaast bij 100 andere kelders inspecties uitvoeren.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is duic.png
Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Tegenvallers Utrechtse kademuren blijven zich opstapelen

Een nieuwe tegenvaller bij het werk aan de kades langs de Utrechtse grachten. Bij het herstel van een kluismuur aan de Kromme Nieuwegracht is een groot gat in de fundering aangetroffen.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door: