Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Met deze nieuwe aanpak wil Utrecht de historische werven in de binnenstad behouden

De gemeente Utrecht heeft dinsdag een nieuw plan gepresenteerd om het Utrechtse wervengebied voor de toekomst te kunnen behouden. Deze aanpak is gericht op het herstel van de muren bij de werven en van de werfkelders, en op de invloed van het zware verkeer dat in het gebied rijdt. Het onderhoud is al jaren een hoofdpijndossier en kost de stad tientallen miljoenen meer dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: Ruim 15 miljoen euro extra nodig voor plan wervengebied Utrecht

Utrecht heeft een nieuw plan van aanpak gepresenteerd voor het behoud van het wervengebied in de binnenstad. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarvoor ruim 15 miljoen euro extra nodig.

Het plan komt nadat vorig jaar werd geconstateerd dat het herstel van de Utrechtse grachten stelselmatig is onderschat. Onderzoeksbureau Antea Group trok harde conclusies: zo zou er een ‘algeheel gebrek aan strategie’ zijn bij de aanpak van de problemen. De gemeente Utrecht erkent ook dat er de afgelopen jaren ’te weinig is gekeken naar de samenhang van de bouwkundige staat van werven en kelders, de aanwezigheid van bomen en het effect van zwaar verkeer op kelders in het gebied’.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Nieuwe aanpak om de historische Utrechtse werven te redden

Er is in het verleden te veel misgegaan bij het herstellen van het Utrechtse wervengebied. Het project heeft al tientallen miljoenen euro’s gekost en het werk is nog niet klaar. De gemeente heeft dinsdag een nieuw plan gepresenteerd.  

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Nieuwe aanpak voor historisch wervengebied binnenstad Utrecht

Om het Utrechtse wervengebied voor de toekomst te kunnen behouden komt er een grondige, nieuwe aanpak. Welke stappen daarvoor nodig zijn staan in dit plan (zie link onderaan dit persbericht) waarmee het Utrechtse college heeft ingestemd. Naast het herstel van de muren bij de werven, wordt hierin ook gekeken naar herstel van werfkelders en wegkelders en het zware verkeer dat in het gebied rijdt. Het plan ligt nu ter besluitvorming bij de gemeenteraad.

Een nieuwe aanpak is nodig, omdat in de afgelopen jaren bij het project wal- en kluismuren te weinig is gekeken naar de samenhang van de bouwkundige staat van werven en kelders, de aanwezigheid van bomen en het effect van zwaar verkeer op kelders in het gebied. Dit bleek uit ook uit eerder onderzoek van de Antea Group in opdracht van de gemeente. Dit bureau trok de conclusie dat er een brede strategie voor het gehele project wal- en kluismuren ontbrak.

Onderzoek
Om te komen tot de nieuwe, samenhangende aanpak richt de gemeente zich in de eerste fase vooral op onderzoek naar alles wat van invloed is op de veiligheid, het behoud van erfgoed en de functionaliteit van de grachten en werven in de binnenstad. Daaronder vallen onder meer het beheer en gebruik van de weg, het water, de muren, kelders, gebouwen, ondergrondse infrastructuur en de bomen.

De onderzoeken moeten inzicht geven in de technische staat van de kelders en de wal- en kluismuren. Ook moet duidelijk worden hoe het zit met de eigendomsverhoudingen in het wervengebied. Verder is er onderzoek nodig naar de kelders: het draagvermogen, de invloed van zwaar verkeer, de oorzaken van de achteruitgang en de acties die er nodig zijn om ze stabiel te houden.
Een nauwe samenwerking met eigenaren van kelders en beheerders van de wegen en het water is bij de aanpak essentieel. De eerste werkgroepen met bewoners zijn gevormd.
                                                                                                             Planning
Medio 2021 zal de nieuwe aanpak gereed zijn. Voor de korte en middellange termijn is er een interventieteam dat besluiten neemt en maatregelen treft voor situaties waar direct actie nodig is.

De gemeenteraad besluit op korte termijn over dit plan en de financiering die nodig is voor de eerste fase van het onderzoek. In november 2020, bij de vaststelling van de programmabegroting, legt het college de financiering van de tweede fase van het onderzoek ter besluitvorming voor aan de raad.

Raadsvoorstel Plan van Aanpak programma Wervengebied.pdf

Plan van aanpak programma wervengebied.pdf

13de voortgangsrapportage wal- en kluismuren.pdf

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Ook Oudegracht afgesloten vanwege werkzaamheden werfkelders

De Oudegracht is voorlopig voor een gedeelte afgesloten vanwege werkzaamheden aan meerdere werfkelders. De kelders zijn niet waterdicht en dat wordt nu gemaakt. Na de Nieuwegracht en de Kromme Nieuwegracht is dit dus de derde gracht die is afgesloten vanwege werk aan de historische kelders.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

EenVandaag: Kelders rondom Utrechtse grachten staan op instorten: ‘Het is 5 voor 12’

“Je moet er toch niet aan denken dat er zo meteen iemand door een kelder heen zakt”, zegt grachtenbewoner Ronald van der Krogt. De Utrechtse werfkelders langs de binnengrachten zijn in slechte staat. “De kelder komt langzaam los van het huis.”

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Kelders onder de Choorstraat in Utrechtse binnenstad zijn tikkende tijdbom

Een vuilniswagen die door de straat zakt en een gasleiding in de ondergelegen kelder raakt met een explosie tot gevolg. Volgens bewoners en winkeliers in de Choorstraat in de Utrechtse binnenstad is dat geen wilde fantasie, maar een reële zorg.

De kelders onder de Choorstraat zijn eeuwenoud en dateren uit de tijd dat het koor van de Buurkerk nog overeind stond. De koorpartij werd in 1586 gesloopt om ruimte te maken voor de Choorstraat – spreek uit Koorstraat. De kelders onder het koor werden ongemoeid gelaten. 

In de eeuwen die verstreken was voor de straatkelders geen aandacht. ,,De onderaardse bebouwing raakte letterlijk en figuurlijk uit beeld’’, zegt Cees Hilberdink van In Koor, een collectief van bewoners en winkeliers van de Choorstraat. ,,En voor wat niet zichtbaar is, ligt verwaarlozing op de loer.’’

Zorgwekkend

Waar het gebrek aan aandacht toe heeft geleid, wordt duidelijk als Hilberdink samen met Ilonka Cornelisse afdaalt naar een van de kelders, die bereikbaar zijn via de huiskelders van de panden in de Choorstraat. Met een bouwlamp wijst Cornelisse op lekkages, poreus voegwerk en scheuren in de tongewelven. Hilberdink noemt de staat van de kelders ‘zorgwekkend’. ,,Het lijkt alsof de stenen alleen nog door de zwaartekracht bij elkaar worden gehouden.’’ In de kelders loopt een wirwar aan leidingen, waar gezien de corrosie de tand des tijds niet aan voorbij is gegaan.

Gasleiding

De bezorgde bewoners en winkeliers van In Koor klopten begin jaren 90 voor de eerste keer aan bij de gemeente. Sindsdien trokken ze vaker aan de bel, maar gehoord werden ze niet. De problemen zijn nu urgenter dan ooit volgens Hilberdink en Cornelisse. Een vuilniswagen die door de Choorstraat zakt en een gasleiding in een van de kelders raakt met een explosief tot gevolg, is ‘geen wilde fantasie’, zegt Hilberdink. ,,De gemeente moet nu echt in actie komen.’’ 

Dat de gemeente Utrecht verantwoordelijk is voor het onderhoud aan de kelders onder de Choorstraat, staat voor In Koor vast. ,,Ze zijn onderdeel van de publieke ruimte.’’ Bij de Utrechtse politiek lijken de bewoners en winkeliers inmiddels gehoor te vinden. Afgelopen weken kwamen al raadsleden van het CDA en de ChristenUnie langs. Komende vrijdag staat een bezoek van wethouder Diepeveen met een handvol ambtenaren op het programma. Hilberdink en Cornelisse hopen dat er dan snel een bouwkundig onderzoek komt naar de kelders. ,,We willen de verzekering dat het veilig is.’’

 

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

TROUW: Het nieuwe hoofdpijndossier van Utrecht: de renovatie van het eeuwenoude grachtenstelsel

De Utrechtse grachten zijn ingewikkelder dan die van Leiden of Amsterdam. De kosten voor herstel blijven oplopen.

Uit het water van de Utrechtse Kromme Nieuwegracht doemt een duikhelm op. Onder het gebrom van de pomp die hem via een slang van lucht voorziet, haalt de duiker met trage bewegingen een stuk bakstenen muur uit het grachtwater.

“Verderop hebben we onder water twee verstevigingen moeten aanleggen”, zegt collega-duiker Danny van Schaijk, die op de kade een oogje in het zeil houdt. Hij wijst met de punt van zijn leren werklaars naar het stuk muur dat uit het water kwam en naar een verzakking op de kade. “Hier zal ook een versteviging nodig zijn, lijkt me.”

De duikers zijn onderdeel van een grootschalig renovatieproject aan de Utrechtse grachten. Ze speuren de meest acute problemen op en zorgen met hun restauraties dat er geen ongelukken gebeuren. Maar terwijl de duikers in het koude water liggen, is de rest van de renovatie stilgevallen. De oorzaak: de kosten voor het herstel blijven maar oplopen. Aanvankelijk stond het herstel van de middeleeuwse grachten voor 35,6 miljoen euro in de boeken, inmiddels kost het project al 67,6 miljoen euro.

Van dat geld is al ruim 80 procent uitgegeven, terwijl slechts twee derde van het werk voltooid is. Na de Uithoflijn lijken de grachten nu het nieuwe hoofdpijndossier van Utrecht te worden dat miljoenen slurpt. In november besloot de gemeenteraad het project tijdelijk stil te leggen. Donderdag sprak de raadscommissie stad en ruimte over hoe het verder moet met de renovatie en wat er eerder allemaal is misgegaan.

Complexer dan Amsterdam of Leiden

Het Utrechtse grachtenstelsel is in de twaalfde eeuw aangelegd als ingenieus havencomplex. Om de werven langs de grachten te verbinden met de meters hoger gelegen straat en de grachtenpanden, begonnen handelaren tunnels te graven van de kelders van hun panden naar die werven. Zo ontstond een wirwar aan werfkelders en gangen, die uniek is in de wereld. De kelders waren in de Middeleeuwen een ideale oplossing om minder te hoeven sjouwen met de handelswaar. Maar eeuwen later zorgen ze voor extra kopzorgen tijdens het renovatieproject.

“Het Utrechtse grachtenstelsel, met de werven, werfkelders, werfmuren en alle andere onderdelen als bruggen, trappen en hekken, is een veel complexer geheel dan de grachten in Amsterdam of Leiden”, zegt René de Kam, conservator stadsgeschiedenis bij het Centraal Museum. “Daardoor is het ook veel meer werk om het goed te onderhouden.”

In 2006 blijkt dat de funderingen van de muren van de grachten en werfkelders er slecht aan toe zijn. De muren zijn gebouwd op houten palen die na eeuwen onder water aangetast zijn door schimmel en verrotting. De renovatie start in 2010 en begint voorspoedig. Maar in 2017 ontstaan er steeds meer problemen, vooral op de Kromme Nieuwegracht. Een scheur in een kelder blijkt daar zo groot dat het monumentale stadspaleis Paushuize dreigt te verzakken.

Vernietigend rapport

De renovatie blijkt veel ingewikkelder dan gedacht. In mei 2019 komt adviesbureau Antea Group met een vernietigend rapport. “Ten opzichte van de oorspronkelijke planning en raming is het project meer dan vier jaar uitgelopen en is het budget met meer dan 30 miljoen euro verhoogd”, schrijven de onderzoekers. Ze benoemen drie oorzaken: de gemeente heeft stelselmatig onderschat hoe complex de renovatie is, het management van het project is niet op orde en de gemeente leert niet van de fouten die tijdens de renovatie gemaakt worden.

Het rapport slaat in als een bom. De kans op nog meer extra kosten is groot en het management moet helemaal anders ingericht worden. Dus stellen de ambtenaren voor om tot 2021 te schrijven aan een nieuw plan van aanpak. In de tussentijd ligt vrijwel al het werk stil. Alleen op de delen van de werven waar de gemeente niet meer onder contracten met aannemers uit kan, wordt het werk afgemaakt.

Als dat af is, zullen alleen Van Schaijk en zijn collega’s zich nog met de grachten bezighouden. Want zolang de renovatie van het eeuwenoude havencomplex niet voltooid is, zullen er waarschijnlijk verzakkingen en scheuren ontdekt worden. En dus zal het gebrom van de luchtpomp nog wel even klinken en zullen de duikers meer stukken muur tussen de fietswrakken en winkelwagentjes uit de gracht vissen.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

ANP: Gemeente Utrecht ontbeert kennis voor herstel werfkelders

De gemeenteraad van Utrecht maakt zich grote zorgen over de herstelwerkzaamheden aan de kostbare wal- en kluismuren van de historische binnenstad. Recent onderzoek naar de problemen bij het herstel van de grachten toont een gebrek aan kennis en kunde bij de gemeente.

Chaosdossier

Fracties in de raad hebben er weinig vertrouwen in dat Utrecht het project tot een goed einde kan brengen.In 2009 is al begonnen met het werk. Gaandeweg ontstonden steeds meer problemen. Er zitten gaten in de funderingen, scheuren in de muren van het monumentale Paushuize en muren van werfkelders verzakken. Inmiddels loopt het budget uit de hand en wordt de planning niet gehaald. ‘Zitten er nog meer lijken in de kast en zit de gemeente er voldoende bovenop’, vraagt de raad zich donderdag tijdens een commissievergadering af over dit ‘chaosdossier’. Het gaat volgens de raad om bijzonder Utrechts erfgoed. Net als de Dom horen de werfkelders bij de stad. De fracties vinden het tijd dat na jaren vol ‘stelselmatige fouten’ het werk snel en veilig wordt afgerond.

Diep dal

Vanaf het begin in 2009 heeft de gemeente het hele project onvoldoende overzien, de ‘complexiteit stelselmatig onderschat’ en is het ‘projectmanagement onvoldoende op orde’. De gevolgen zijn dat het budget uit de hand loopt en dat de planning niet wordt gehaald. ‘We zitten in een diep dal, maar wij komen er uit’, aldus verantwoordelijk wethouder Kees Diepeveen. Wat duidelijk is dat de kosten nog met tientallen miljoenen gaat oplopen. Bij aanvang van het project was het werk begroot op ruim 35 miljoen euro. Dat bedrag werd vorig jaar al bijgesteld naar ruim 67 miljoen euro en de teller loopt nog steeds.

Vinger in de pap

Ongeveer 60 procent van alle werkzaamheden is inmiddels klaar. Wat het project extra moeilijk maakt, is dat veel werfkelders – waarvan er veel in slechte staat zijn – in particuliere handen zijn en dat lang niet altijd duidelijk is wie de eigenaars zijn. Utrecht laat nu aanvullend technisch onderzoek doen naar de staat van de wal- en kluismuren en de fundering. Dat is nodig om het monumentale erfgoed te kunnen bewaren en de veiligheid te garanderen. In april moet het nieuwe onderzoek en een andere plan van aanpak af zijn. De gemeenteraad wil hierin een vinger in de pap.

Persbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Hoofdpijndossier in Utrecht: project wal- en kluismuren is flink onderschat

De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld in zijn de grachten zo opgebouwd als in onze stad. Dus toen in 2006 bleek dat de kades op veel plekken rot waren, werd al snel besloten dat er moest worden ingegrepen. Er werd een groot plan gemaakt en er kwam geld beschikbaar. De verwachting was dat het werk in vijf of zes jaar wel afgerond zou zijn; maar zo ging het niet. Het is nu nog steeds op veel plekken oppassen langs de Oudegracht en de Kromme Nieuwegracht. Het werk is nog altijd niet klaar, maar het geld is wel bijna op. Het project is zo uit de hand gelopen dat het werk zelfs stilgelegd moest worden. 

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door: