Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: ‘Commisie van wijzen’ gaat adviseren over Utrechtse werfkelders

Een commissie met drie onafhankelijke experts gaat zich buigen over het herstel, beheer en behoud van het Utrechtse wervengebied. Komend voorjaar moet er een advies liggen. De uitkomsten worden gebruikt voor een gezamenlijke aanpak van de gemeente, eigenaren en bewoners. De commissie heeft de opdracht de belanghebbenden bij het adviesproces te betrekken. 

Het advies gaat over de rechten en plichten van eigenaren en de gemeente, over eigendomsverhoudingen en over de samenwerkingsvorm. Eigenaren en gemeente kunnen hun vragen, praktijkvoorbeelden, belangen en zorgen met de commissie delen, waarna de experts in algemene zin zullen adviseren 

De commissie is een idee van grachtbewoner Peter Hustinx. Hij heeft samen met twee andere keldereigenaren en de gemeente de experts geselecteerd. Voorzitter van de commissie is Hans Hofhuis, oud-president van de rechtbanken Den Haag en ‘s-Hertogenbosch en voormalig vicepresident van de rechtbank Utrecht. De andere experts zijn Jan Rots, hoogleraar constructiemechanica aan de TU-Delft, en Ton van Snellenberg, programmamanager bij de gemeente Enschede. Hij is betrokken geweest bij de herontwikkeling van de wijk Roombeek na de vuurwerkramp. 

Wethouder
“Het is heel belangrijk dat deze commissie bereid is hun expertise en wijsheid in te zetten. Ik hoop en verwacht dat hun onafhankelijk advies bijdraagt aan het vertrouwen van belanghebbenden en de kwaliteit van de afspraken die we gaan maken”, zegt wethouder Kees Diepeveen. Initiatiefnemer Hustinx: “Ik zie de commissie van wijzen als een wegbereider voor een gelijkwaardig speelveld voor gemeente, bewoners en keldereigenaren. Met als doel een beheerplan waar bewoners, keldereigenaren en de gemeente zich aan willen binden.” 

Bewoner en werfkeldereigenaar Maarten van den Oever: “Het wervengebied is het hart van de stad Utrecht, de marktplaats waar iedereen elkaar ontmoet. En dus is het een belang voor de hele stad, niet alleen omdat het erfgoed is, maar omdat we elkaar daar allemaal tegenkomen.”

Werven in slechte staat
De staat van de werven in de stad laat te wensen over. Om ze voor de toekomst te behouden heeft de gemeente een grote en peperdure operatie opgezet om ze weer in goede staat terug te brengen. Binnenstadbewoners met een werfkelder maken zich al jaren zorgen over het verkeer dat over de grachten rijdt, omdat daardoor de ondergrondse ruimtes beschadigd raken. Vrachtwagens mogen officieel niet meer op de grachten rijden, maar dat gebeurt tot ergernis van de bewoners nog wel

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Boze kelderbezitters praten weer met gemeente, commissie van wijzen moet conflict helpen oplossen

Bewoners van de Kromme Nieuwegracht in de Utrechtse binnenstad en de gemeente praten weer met elkaar over het herstel van het wervengebied. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen wethouder Diepeveen (GroenLinks) en de bewonersgroep Rak 22.

Daarnaast heeft de gemeente in samenspraak met bewoners een commissie van wijzen aangesteld om te adviseren over de aanpak van de werven in de toekomst. De commissie bestaat uit Hans Hofhuis, voormalig (vice)-president van de rechtbanken Utrecht, Den Haag en ‘s Hertogenbosch, prof.dr.ir. Jan Rots, hoogleraar Constructiemechanica aan de TU-Delft en drs. Ton van Snellenberg, betrokken bij het herstel van de wijk Roombeek na de vuurwerkramp.

De bedoeling is dat de commissie volgend voorjaar advies uitbrengt  dat betrokken kan worden bij programmaplan Wervengebied. Bewoners mogen casussen aandragen, maar de commissie is niet bedoeld om individuele conflicten te beslechten. De adviezen zijn volgens de gemeente zwaarwegend, maar niet bindend.

Aan de verhoudingen met de bewoners in het wervengebied schort het nogal. Eind augustus lieten de bewoners van een deel van de Kromme Nieuwegracht weten niet langer met de gemeente te willen praten. Ze voelden zich geschoffeerd en waren teleurgesteld omdat niet werd gereageerd op aanhoudende verzoeken om maatregelen te nemen tegen zwaar verkeer.

Niet alleen oplossen

Wethouder Diepeveen heeft de gemeenteraad laten weten dat de ‘samenwerking weer wordt opgepakt’. Bewoner Ronald van der Krogt bevestigt dat. ,,We hebben gezegd: laten we het maar weer proberen.’’ Volgens Van der Krogt hebben beide partijen elkaar nodig. ,,Als bewoners kunnen wij het probleem niet alleen oplossen.’’

De gemeente Utrecht werkt al jaren aan de kademuren, werfkelders en kluismuren rond de grachten. Dit project kampt met veel problemen en vertragingen. 

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

DUIC: Drie wijzen moeten Utrecht helpen bij het herstellen van het wervengebied

Een zogenoemde commissie van wijzen gaat (kelder)eigenaren in het wervengebied en het Utrechts gemeentebestuur adviseren over een gezamenlijke aanpak voor het herstel en behoud van het wervengebied. 

De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld zijn de grachten zo opgebouwd als in onze stad. Alleen zijn de werven en de kelders niet altijd in goede staat. Daarom loopt er onder meer een jarenlang project om de wal- en kluismuren op te knappen. Dat gaat echter niet soepel, er is al veel te veel geld uitgegeven en het project werd flink onderschat.

Problemen zijn er niet alleen bij de wal- en kluismuren. Ook de kelders zijn veelal in slechte staat. De laatste jaren waren er op meerdere plekken in de stad verzakkingen. De Kromme Nieuwegracht en de Nieuwegracht zijn lang afgesloten geweest voor autoverkeer omdat het te gevaarlijk was.

Welk gebied?

Het wervengebied is het gebied binnen de singels en de waterlopen van de Oudegracht, Nieuwegracht, Lichtegaard, Kromme Nieuwegracht, Drift, Vismarkt, Zoutmarkt, Plompetorengracht, Choorstraat en de werven Lijnmarkt. Het gebied telt ca. 800 werfkelders. Regelmatig is het onduidelijk wie nu precies de eigenaar is van welk onderdeel van een stukje werf(kelder).

Omdat de gemeente het wervengebied goed wil bewaren, en er talrijke problemen zijn, is er in juli van dit jaar een nieuwe aanpak gepresenteerd. Het complete wervengebied moet aangepakt gaan worden, samen met alle eigenaren en beheerders.

Bewoner en werfkeldereigenaar Maarten van den Oever: “Het wervengebied is het hart van de stad Utrecht, de marktplaats waar iedereen elkaar ontmoet. En dus is het een belang voor de hele stad, niet alleen omdat het erfgoed is, maar omdat we elkaar daar allemaal tegenkomen.”

Advies

Om dit te begeleiden is er nu dus een commissie van wijzen gepresenteerd. De commissie heeft de opdracht om zowel de keldereigenaren als de gemeente te adviseren. Het advies gaat over de rechten en plichten van eigenaren en de gemeente, over de eigendomsverhoudingen en over de samenwerkingsvorm van eigenaren en de gemeente in het herstel, beheer en behoud van het wervengebied.

Eigenaren en de gemeente kunnen hun vragen, praktijkvoorbeelden, belangen en zorgen met de commissie delen, zodat de commissie in algemene zin kan adviseren. Over individuele gevallen wordt niet geadviseerd. De commissie is gevraagd het advies komend voorjaar uit te brengen. De uitkomsten worden gebruikt voor het nieuwe plan voor het herstel, beheer en behoud van het wervengebied.

De commissie is een idee van grachtbewoner Peter Hustinx dat door de gemeenteraad en het college van B&W is omarmd. Peter Hustinx heeft samen met twee andere keldereigenaren en de gemeente de drie onafhankelijke experts in de commissie geselecteerd en de opdracht geformuleerd. Deze opdracht aan de commissie biedt de beste garantie voor een onafhankelijk advies over de samenwerking tussen gemeente en eigenaren.

De commissie bestaat uit de volgende leden:
De heer mr. H.F.M. (Hans) Hofhuis, oud-president van de rechtbanken Den Haag en  ‘s-Hertogenbosch en oud-vicepresident van de rechtbank Utrecht, tevens voorzitter;
De heer prof.dr.ir. J.G. (Jan) Rots, hoogleraar constructiemechanica aan de TU-Delft;
De heer drs. A.H.L.M. (Ton) van Snellenberg, programmamanager bij de gemeente Enschede en betrokken geweest bij de herontwikkeling van de wijk Roombeek na de vuurwerkramp.

Gelijkwaardig speelveld
Initiatiefnemer Peter Hustinx: “Ik zie de commissie van wijzen als een wegbereider voor een gelijkwaardig speelveld voor gemeente en bewoners/keldereigenaren. Met als doel een beheerplan waar bewoners/keldereigenaren en de gemeente zich aan willen binden.”

Wethouder Kees Diepeveen: “Het is heel belangrijk dat deze commissie bereid is hun expertise en wijsheid in te zetten voor het behoud van ons erfgoed. Ik hoop en verwacht dat hun onafhankelijk advies bijdraagt aan het vertrouwen van belanghebbenden en de kwaliteit van de afspraken die we gaan maken.”

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Raadsbrief Instellen commissie van wijzen Wervengebied

Ontvangstdatum 2-11-2020

Beleidsveld Openbare ruimte

Portefeuillehouder Wethouder Diepeveen

Onderwerp Raadsbrief Instellen commissie van wijzen Wervengebied

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Wijkbericht: Nieuwe vrachtwagenverboden en breedtebeperkingen op de werven

Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: Kromme Nieuwegracht in Utrecht weer open, maar bewoners vrezen nog altijd verzakkende werfkelders

Na bijna vier jaar werkzaamheden was het vandaag zo ver: de Kromme Nieuwegracht in Utrecht is weer open voor verkeer. Op een deel van de gracht zijn problemen met de werfkelders en de walmuur verholpen. Maar op een ander deel is nog niets gebeurd. Ook daar mag weer gewoon verkeer overheen. Eigenaren van de kelders maken zich zorgen.

“Hier kun je duidelijk de scheuren zien. Het is de afgelopen jaren alleen maar erger geworden.” Grachtenbewoner Ronald van der Krogt maakt zich zorgen over de scheuren in zijn werfkelder. Nu het verkeer weer door de straat mag rijden, is hij bang dat het gewicht zijn werfkelder fataal zal worden. “In het verleden zijn er meerdere kades en kelders ingestort door het zware verkeer. We hebben er slapeloze nachten van. Het zou bij ons toch niet ook gebeuren?” 

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

AD: Bewoners draaien zelf op voor schade aan werfkelders en dat kan ze tienduizenden euro’s kosten

Tientallen bewoners van de Utrechtse Nieuwegracht dreigen op te draaien voor de schade aan hun werfkelders. De gemeente onderzoekt namelijk de mogelijkheid of ze de eigenaren kan verplichten hun kelders te verzwaren. Veel werf- en straatkelders in Utrecht vertonen scheuren door het zware vrachtverkeer.

Peter Hustinx, die aan de Nieuwegracht woont, zegt dat er veel wantrouwen is onder de bewoners over wat de gemeente van plan is. Ze zijn bang dat de gemeente hen gaat sommeren tot herstel op basis van het bouwbesluit. Van zo’n situatie is al sprake bij Nieuwegracht 137, waar recentelijk een deel van de openbare weg is ingezakt en de kelder dreigde in te storten. Via een dwangbevel eist de gemeente dat de eigenaar maatregelen treft om de constructie te verstevigen.

,,De gemeente denkt dat die rijke stinkerds van de grachten maar moeten opdraaien voor de kosten. Maar dat is een verkeerde invalshoek. Er zitten hier niet alleen maar mensen met een vermogen. Ook mensen met een modaal inkomen in een appartement’’, stelt Hustinx.

Over de schade aan de monumentale werfkelders in de Utrechtse binnenstad is vorige maand een bewonersavond georganiseerd. Veel mensen die wonen in het wervengebied, waaronder de Oudegracht, Kromme Nieuwegracht, Nieuwegracht en Choorstraat, maken zich grote zorgen over de schade die het zware verkeer heeft veroorzaakt. Herstel van de uit de middeleeuwen daterende werfkelders loopt in de duizenden, zo niet tienduizenden euro’s. Utrecht telt in totaal 732 werfkelders. De gemeente probeert alle werfkelders, én de eigenaren, in kaart te brengen.

Onduidelijkheid

Over de aansprakelijkheid voor de schade is veel onduidelijkheid. ,,Het is niet duidelijk wie de eigenaar is van de grond boven de werfkelders’’, zegt Hustinx. ,,De gemeente is wel beheerder van de weg en bepaalt wat daar wel en niet mag gebeuren. Naast vragen over de eigendomsverhoudingen, hebben we ook zorgen over lekkages, vocht, boomwortels en vaarverkeer.’’

Ter hoogte van Nieuwegracht 137 heeft de gemeente de weg in maart afgezet voor autoverkeer, omdat een werfkelder dreigde in te storten. Volgens gemeentelijk woordvoerder Matthijs Keuning wordt de kelder gevuld met schuimbeton om ervoor te zorgen dat de weg weer toegankelijk wordt. ,,Deze kelder is relatief klein en laag, werd niet gebruikt en is van een onbekende eigenaar. Het schuimbeton kan later eventueel weer verwijderd worden.’’

De bewoners willen dat het zware vrachtverkeer op de Nieuwegracht wordt geweerd. Ook is een forse snelheidsbeperking nodig. Hustinx denkt aan een maximum van 15 kilometer per uur en dan alleen voor bestemmingsverkeer. ,,De impact van het gewicht neemt toe naarmate je harder rijdt. Dat is de wet van de mechanica.’’

Plan van aanpak

De gemeente is bezig met een nieuw plan van aanpak voor het wervengebied. Dat zou volgend jaar april naar de raad moeten. ,,Er zijn werkgroepen gemaakt om dit plan samen met de eigenaren te maken. Ook komt er een zogenaamde commissie van wijzen die meedenkt over oplossingen’’, zegt Keuning. 

Het opknappen van de werven, werfkelders en kademuren dreigt een financieel hoofdpijndossier te worden. Aanvankelijk stond het herstel voor 35,6 miljoen euro in de boeken. Inmiddels kost het project, dat al twee jaar stilligt, 67,6 miljoen euro. Verwacht wordt dat de echte kosten nog vele tientallen miljoenen euro’s hoger uitvallen.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Nieuwsberichten

RTV Utrecht: Nog steeds grote zorgen bij eigenaren van Utrechtse werfkelders

Veel bewoners van woningen in het centrum van Utrecht met een werfkelder maken zich grote zorgen over het verkeer dat over de grachten rijdt, omdat daardoor de ondergrondse ruimtes beschadigd raken. Dat bleek vanavond opnieuw tijdens een bewonersbijeenkomst over het Utrechtse wervenstelsel waar zo’n 60 bewoners bij aanwezig waren.

De gemeente organiseerde de avond om meer informatie te geven over de plannen voor het herstel van de werven. Uit onafhankelijk onderzoek van Antea bleek eerder dat de gemeente het beleid om de wal- en kluismuren te herstellen, moet veranderen. De kademuren en de werven vormen één geheel en moeten daarom dus gezamenlijk worden aangepakt.

Wethouder Kees Diepeveen zei tijdens de bijeenkomst een commissie van wijzen te willen samenstellen met eigenaren en deskundigen. Die moet in oktober dit jaar van start gaan. “Wij zijn eropuit om een nieuwe start te maken”, aldus Diepeveen. De wethouder doelt daarmee op een van de conclusies uit het onderzoek van Antea, namelijk dat de eigenaren van de werfkelders beter betrokken moeten worden bij het maken van de plannen voor het herstel van totale wervenstelsel.

Vrachtwagens
Het grootste probleem voor het wervenstelsel is vooral het verkeer en dan met name het zware verkeer. Vrachtwagens mogen officieel niet meer op de grachten rijden, maar dat gebeurt nog steeds. Dit tot ergernis van de bewoners. Veel eigenaren hebben daarom last van scheuren en lekkages in de kelders. Deze zijn ook zichtbaar op straat. Zo is de Nieuwegracht afgesloten vanwege een gat in de weg veroorzaakt door een vrachtwagen. Ook op de Kromme Nieuwegracht zitten scheuren in kelders door het vrachtverkeer.  

Een bewoner verwoordde zijn frustratie tijdens de avond als volgt: “Als ik zelf verantwoordelijk ben voor het waterdicht houden van mijn kelder, dan mag ik ook bepalen wie er over mijn dak rijdt.” En dat is precies het probleem: de gemeente beslist wie er over de wegen mag rijden, maar is dan ook verantwoordelijk voor de kosten van het herstel als er schade ontstaat aan het wegdek, aldus de gemeente vanavond. Alleen is het nu heel lastig om die kosten te verhalen op de gemeente, dus dat moet makkelijker gemaakt worden.

Maatregelen
Het zal nog even duren, maar er komen extra maatregelen om het verkeer over de grachten beter te regelen. Nu zijn alleen voertuigen met maximaal twee ton per as welkom. Er komt nu ook een algeheel vrachtwagenverbod en een maximale lengte van negen meter voor voertuigen.

Voor de bewoners gaan deze maatregelen niet ver genoeg. Ze pleiten voor een totaal verbod op verkeer, zodat alleen bestemmingsverkeer wordt toegestaan. “Volgens mij zijn de grachten gebouwd om met koetsjes over te rijden. Niet met campers van zes ton”, aldus een bewoner vanavond.

Om verder goed te kunnen bepalen wat wel en niet over de straten in de binnenstad mag en kan rijden en wie voor wat verantwoordelijk is, moet verder onderzoek gedaan worden. De gemeente had hier vanavond geen antwoord op. Bewoners begrijpen hier niets van en vinden het allemaal veel te langzaam gaan. 

Eind dit jaar moet er meer bekend zijn en hoopt de gemeente antwoord te kunnen geven op de resterende vragen. Ook moet dan duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor welke kosten.

Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:

Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Gemeenteraadsvergadering Raadvoorstel Plan van Aanpak Wervengebied

De gemeenteraadsvergadering is online terug te kijken.
Categorieën
Publicatie Gemeente Utrecht

Wijkbericht