Enquête Kostenregeling Schadeherstel Kelders

Het zal u niet ontgaan zijn dat het college van B&W de gemeenteraad een raadsvoorstel wil doen omtrent een kostenregeling aangaande het herstel van schade aan de kelders in het Wervengebied. In 2021 heeft de onafhankelijke Commissie van Wijzen Wervengebied een rapport uitgebracht. In het rapport schrijft de CvWW een kostenregeling voor, namelijk de omkering van de bewijslast. Het college van B&W heeft daarnaast een ander voorstel gedaan, een kostenregeling bepaald door een technisch expert. In 2022 heeft het college van B&W een tijdelijke subsidieregeling geïntroduceerd. Deze subsidieregeling was gebaseerd op de aanname dat eens in de 30 jaar er groot onderhoud aan de kelder zou moeten worden verricht gezien de levensduur van de bitumenlaag. Echter recentelijk onderzoek van de TU Delft heeft uitgewezen dat de bitumenlaag veel langer mee kan, zelfs langer dan 60 jaar. Nadere informatie over de drie varianten, kunt u hier nalezen.

De gemeenteraad heeft in 2021 besloten dat de kostenregeling door middel van samenwerking tussen de gemeente en keldereigenaren tot stand moet komen. In dat kader wordt u hierbij verzocht deze enquête in te vullen. Uw deelname is van groot belang, zodat we met elkaar tot een weloverwogen kostenregeling kunnen komen.

    1 Algemene vragen
    Wat is het adres waar uw kelder gelegen is?
    Straatnaam:

    Huisnummer (met eventueel toevoeging (bv BIS)):

    Wat voor kelder betreft het?

    Op wat voor manier bent u belanghebbende?

    Woont u in het aangrenzende (grachten-)pand?

    Hoe wordt de kelder gebruikt?

    Is uw kelder in de jaren negentig (of later) hersteld en (met bitumen) waterdicht gemaakt?
    Mocht u dat niet weten, kunt in het wervenkadaster kijken.

    2 Schade
    Is er op dit moment sprake van schade aan de kelder (zoals bv scheuren, lekkage, vochtproblemen of instabiliteit)?

    In welke tijdsperiode heeft u de schade geconstateerd?

    Heeft in de afgelopen decennia (na 2000) herstel aan de kelder plaatsgevonden?

    Indien er geen sprake is van schade, ook niet in de afgelopen decennia, kunt u onderstaande vragen overslaan en doorgaan naar onderwerp 3.

    Om wat voor schade gaat het? meerdere opties mogelijk

    Indien er sprake is van scheuren in het metselwerk, in welk onderdeel van de kelder bevinden zich scheuren? meerdere opties mogelijk

    Indien er sprake is van vochtdoorslag en/of lekkage, in welk onderdeel van de kelder is dat? meerdere opties mogelijk

    Heeft u de gemeente Utrecht aansprakelijk gesteld voor de schade?

    Graag vernemen wij van u een omschrijving van de schade, waaronder waar er sprake is van scheurvorming, hoe de scheuren lopen, waar er sprake is van vochtdoorslag en/of lekkage. Of andere schade?

    Heeft u een vermoeden hoe de schade is ontstaan? Ofwel wat denkt u dat de oorzaak van de schade is?

    Heeft u foto's van de schade, dan verzoeken wij u deze toe te sturen:

    Is er een inspectie- of schaderapport opgemaakt, dan kunt u deze eventueel hierbij voegen:

    Overige bestanden die u wilt delen:

    3 Kostenregeling
    Schade aan uw kelder dient uiteraard hersteld te worden. Ook al is er thans geen sprake van schade, zou het kunnen zijn dat u in de nabije toekomst geconfronteerd wordt met schade. Zodoende is een passende kostenregeling voor eenieder van belang.

    Er zijn thans drie varianten qua kostenregeling voor schadeherstel:
    1) Het Bewijsvermoeden waarbij de gemeente Utrecht alle kosten draagt, tenzij de gemeente kan aantonen dat de schade niet door de gemeente is veroorzaakt en wel is veroorzaakt door handelen van de keldereigenaar.
    2) Een beoordeling door een technisch expert die bepaalt wie welk deel van de herstelkosten betaald.
    3) De subsidieregeling waarbij de gemeente Utrecht 50% bijdraagt en de keldereigenaar ook 50% bijdraagt aan de herstelkosten tot €50.000,- en vanaf dat bedrag de gemeente Utrecht 90% van de herstelkosten bijdraagt en de keldereigenaar 10%.

    Naar welke kostenregeling gaat uw voorkeur uit?:

    Vindt u dat in uw geval de gemeente alle kosten voor het schadeherstel zou moeten betalen?

    Indien er een nieuwe kostenregeling zou komen, welke percentage (ongeveer) aan herstelkosten acht u redelijk om zelf bij te dragen:

    Graag vernemen wij een toelichting waarom u dat vindt:

    Welk advies of suggestie zou u ons willen meegeven voor het opstellen van een collectief richtinggevend advies naar de gemeente toe?

    Mocht u verder nog iets willen delen of uw mening willen uiten over bijvoorbeeld de aanpak van de gemeente, of over het proces of de samenwerking, of iets anders, dan kunt u dat hieronder weergeven.

    Eventueel bestand die u in dit kader nog wenst te delen:

    4 Contactgegevens
    Uw naam:

    Uw e-mailadres:

    Hartelijk dank voor het invullen van de enquête, druk op onderstaande knop om deze te versturen.

    PS: mochten bestanden groter zijn dan 3 MB per stuk, dan kunt u deze mailen naar info@keldergewelf.nl

    Privacy: Uw gegevens zullen volgens de AVG-bepalingen worden behandeld, zie ook de privacyverklaring.